Развитие без граници
29.07.2019
Сподели: 0
  • Facebook
8438

Развитието на различни видове памет при децата

Имали ли сте някога случаи в семейството си, когато поискате от детето си да направи нещо, но то не го изпълнява? Не бързайте да се заемете със строги възпитателни методи. Може би проблемът не е, че то по принцип не иска да направи това, което сте поискали, а просто е невнимателно и забравя. Най-вероятно синът или дъщеря ви имат лоша памет. Най-често проблемите с паметта стават остро забележими в началното училище, когато обемът на информацията, идваща от всички страни, е огромен. Причината за това може да бъде натоварването в училище, кръжоци, които заемат свободното им време, липсата на необходимите витамини и полезни елементи. Всичко това е важно да се знае, трябва да говорите за това, да обърнете внимание на разрешаването на проблема възможно най-скоро. А още по-добре е лошата памет изобщо да не се появява, защото чрез мозъка общуваме със света.

Застъпниците на ранните детски теории за развитие съветват, наред с други умения, да се стимулират паметта и вниманието. Това допринася за усвояването на големи количества информация без усилия, следователно успешното обучение в училище, висшето образование, дава тласък за получаване на нови знания.

Ефективни занятия могат да бъдат организирани у дома или да намерите център за детско развитие, където има избор от програми на професионално ниво.

Как се формира паметта на детето?

Формирамето на паметта се появява около 9-ия месеца. Представете си ситуация, в която първо давате на бебето играчка и след това да я махате от полезрението му. То дори няма да забележи това и ще загуби интерес. Същото ще се случи на възраст от 5-6 месеца. Ако обаче премахнете играчка от 9-месечно бебе от погледа му, то ще започне да се оглежда и да търси изгубената вещ. От този момент нататък се счита, че паметта на едно дете започва да се формира и то започва да запомня все повече и повече неща около него, като по този начин изследва света около себе си.

Особености на паметта в детството

Забелязали ли сте за себе си, че само най-ярките събития, които са подкрепени от силни, добри или лоши емоции, остават в паметта през годините? Точно така, такива моменти се запомнят най-вече. А сега си представете, че детето подхожда хиперемоционално към всичко, броят на впечатленията от онова, което е видяло, чуло, опитало е много пъти повече, защото често те се случват с него за първи път. Следователно спомените в детството обикновено са по-трайни. 

Причини за лоша памет

Децата се умарят не по-малко от родителите си. Училищни задължения, домашна работа, приятели, смартфони, кръжоци, а също и недобро разпределение на деня, небалансирано хранене - всичко води до лош сън. Всички тези или други характеристики се натрупват като снежна топка, и паметта е потисната, детето не помни добре.

Но може да има и други проблеми, които не зависят от текущите дела и умората. Проблемите с паметта могат да възникнат от стресови ситуации, каквито, въпреки младата възраст, при вашият син или дъщеря може да има много. Например, конфликти с учители, кавги с приятели, недоразумения в семейството, развод на родители, прехвърляне в друго училище, преместване в друго място на пребиваване, смърт на любим човек или домашен любимец. В такива случаи посещението на терапевт, невролог, психолог няма да е лошо.

Как да тренираме паметта?

Необходимо е да започнем да тренираме паметта от ранно детство. От запаметяване на вашето име, фамилия и адрес, до запомняне на песни, стихчета, рими, приказки. Родителите трябва да насърчават децата по всякакъв начин да рецитират своите стихове. Това ще изиграе своята роля и детето ще се стреми да научи следващия стих или песен и да ви го каже.

Игрите също са важен елемент за обучение по памет. В играта има много условия и правила, според които се играе. Играйте с детето си по-често! Това е подходящо за всяка възраст на децата.

Но, разбира се, това работи само когато детето е добре хранено, получава достатъчно витамини и минерали. Ако то има време да се отпусне, да се наслаждава на общуване със семейството и приятелите си, има пълен, здрав сън, тогава няма да има проблеми с паметта.

Особености на механизма на запаметяване при децата

Опитвайки се да си спомня нещо, възрастните търсят асоциации с минали събития и ги използват. Деца на възраст между 5 и 7 години нямат такъв опит. Основите на процеса на запаметяване са образни и емоционални. Знаейки това, родителите могат да измислят много полезни и ефективни игри за обучение на различните видове памет.

Разгледайте следните варианти:

  • за да подобрите визуалното възприятие, ангажирайте се с детето в рисуване след разходката. Помолете го да си представи всичко, което е видяло, да се съсредоточи върху детайлите. Тази техника е добра за използване, ако на сина или дъщеря ви им е трудно да пишат числа или букви. Можете да помогнете, като намерите обекти, подобни на тях, изграждайки образни асоциации;
  • ефективни упражнения за развитие на слуховата памет - разказ или четене с последващи задачи, преразказване на текстове, приказки, изучаване на стихове;
  • физическата активност се усъвършенства с танците, гимнастиката, ритмиката;
  • тактилните усещания са затвърждават с игри с докосване. Детето е със завързани очи и идентифицира обекта чрез докосване.

Трудно е да се каже кой тип памет трябва да се развива първо. Експертите отбелязват ползите от комплексните занимания. Някои деца възприемат по-добре през слуха, други - чрез изображения на хартия. Хармонията се постига на занятията на "Меморика" в Академията за развитие на интелекта АМАКидс. Това е авторска техника със специални упражнения и доказана ефективност.

След завършване на курса Меморика, детето:

  • увеличава три или повече пъти размера на паметта;
  • има възможност за управление на процеса на умствената дейност;
  • появява се стимул към ученето, защото текстовата и друга информация лесно се усвоява.

Развитието на паметта е едновременно подобряване на вниманието, въображението, интелекта, логиката и творческото мислене. Способности и умения, които всички родители искат да развият при децата.